שירה, גסות

לומר בשירה דבר שניתן לאמרו גם שלא בשירה, זוהי גסות של הרוח.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   ביום 12 בנובמבר 2009 בשעה 10:40

    מה העניינים,אחי?
    נחת עליך איזה הנג-אובר?

  • שועי   ביום 12 בנובמבר 2009 בשעה 10:41

    לעזאזל השיר, אני צריכה 180 שקל חדש
    (דליה רביקוביץ)

    אין בשורה הזאת גסות של הרוח, אלא צעקה קיומית על דבר המחסור החומרי שיודעים לא מעט מן העוסקים בתחומי הרוח. אני חושב כי צריך הרבה עדינות-נפש בכדי להנביע שורה כזאת, על אף האלימות לכאורה, הנבטת ממנה.

    או למשל שורות רבות אצל חזי לסקלי שהן בלשון דיבור ממש, והיו יכולות להיות פרוזה ממש, לולא קיצר את שורותיהן, האמנם אין זו שירה, למשל:

    אני שונא שירה
    ויש לכך שלש
    סיבות
    הראשונה: איני יכול להניח את ראשי על כתפיה של השירה
    השניה: השירה אינה יכולה להניח את ראשה על כתפי
    השלישית: לשירה אין ראש או כנפים.
    וישנה גם סיבה רביעית.
    (סוטים יקרים, עמ' 19)

    שנייתה של המלה שירה? העיסוק לכאורה בשירה? :מה עושה את השיר הזה לשירה?

    הייתי יכול להביא עוד דוגמאות, אבל די בכך
    כללית, אני מבין לחלוטין את המקום ממנו באים הדברים, אבל באשר אני מעדיף להתבונן בעולם ככלי רוחני, אני מעדיף שלא לקבוע מסמרות, ולהיוותר תמיד מופתע מגילויי רוח חדשים, גם אם הם שוברים כמה וכמה תקנונים וקונסטרוקציות שעצבתי/יצרתי ביני ובין עצמי.

  • איתי   ביום 12 בנובמבר 2009 בשעה 11:11

    שועי, נראה שלא הבנת את דבריו של מר בן ארי, לא הבנת אותם בכלל

  • שועי   ביום 12 בנובמבר 2009 בשעה 11:30

    האם תוכל להסביר לי איך הבנת את דבריו של אלכס? (וכמובן, נמתין לתגובתו)

  • כרמית   ביום 12 בנובמבר 2009 בשעה 18:13

    לומר בפוסט דבר שניתן לאמרו כבר בכותרת הפוסט, זו גסותו של הנפוח

  • כרמיתׁ   ביום 12 בנובמבר 2009 בשעה 21:17

    ואני דווקא מסכימה. כלומר, זה פסוק ששולל את עצמו: אם זוהי שירה, היא בהכרח אומרת משהו שאי אפשר אחרת

  • כרמיתׁ   ביום 12 בנובמבר 2009 בשעה 21:19

    ואני דווקא מסכימה. כלומר, זה פסוק ששולל את עצמו: אם זוהי שירה, היא בהכרח אומרת משהו שאי אפשר אחרת

  • מגיבה   ביום 12 בנובמבר 2009 בשעה 23:21

    מה שזה באמת זה משפט הייקו ובעצם שירת הייקו צרופה.

    "
    לומר בשירה דבר שניתן לאמרו גם שלא בשירה זוהי גסות- של- הרוח"

    אבל לומר דבר שניתן לאמרו גם בלי שירה, שמישהו קבע שזו שירה, זוהי בכלל גסות רוח לשמה.

    אז מהי שירה?
    יש הטוענים שהיא ניתנה ליחידי סגולה … לכמה בודדים…

  • אלכס בן-ארי   ביום 13 בנובמבר 2009 בשעה 1:03

    שועי – אתה מתייחס להאם דברים נראים או נשמעים כמו שירה, אבל מה שחשוב הוא האם הם שירה או לא. דבר יכול להיות שירה ולהראות לא כשירה ולהיפך (מקרה נפוץ יותר).

  • נועם   ביום 13 בנובמבר 2009 בשעה 10:35

    "מי שם?" היא השורה שפותחת את "המלט". באתר שייקספיר ושות' דורי פרנס מוסיף עליה את ההערה הבאה:

    "כל פתיחת המחזה מורכבת מן המלים הפשוטות והפרוזאיות ביותר. שום 'פיוט' גלוי לעין. כפי שהעיר ת. ס. אליוט, 'שייקספיר עבד זמן רב בתיאטרון, וכתב מספיק מחזות טובים, עד שיכול היה לכתוב שורות כמו אלה… אף משורר לא יתחיל לשלוט בכתיבת שורות שירה דרמטיות עד שיוכל לכתוב שורות אשר, כמו אלה ב'המלט', הן שקופות ממש'. שורות קצרות, חטופות, על רקע של פעימה תמידית, שלאט לאט מתארגנות לשורות שירה."

    http://www.shakespeare.co.il/play.php?play=hamlet&text=47

  • אלכס בן-ארי   ביום 13 בנובמבר 2009 בשעה 14:31

    אם כי לא מן העניין לענייננו כאן, אני חושב.
    האבחנה שאתה מביא היא על הציר הסגנוני,מה שאני מכוון אליו הוא הציר של העדר/קיום היסוד השירי, בלי קשר לאיך הוא מבוטא סגנונית

  • שועי   ביום 14 בנובמבר 2009 בשעה 18:55

    ובכן, ההבדלים בין מה שהוא שירה ובין מה שאינו
    תלויים לדעתי בטעמו האישי של הקורא/ת ובהבחנותיו על אודות השירה. קשה מאוד לקבוע בכך מסמרות. לטעמי, טוב שכך הוא.

    השאלה: מהי שירה? דומה בעיניי לחוסר האפשרות להשיב על השאלה: מהי הרוח האנושית ומהם גדריה

  • עזוז   ביום 11 בפברואר 2010 בשעה 23:36

    כל 100 קומות הן גורד שחקים
    לא כל 3 שורות הן הייקועקס

  • עזוז   ביום 11 בפברואר 2010 בשעה 23:45

    מסכים אתך בהחלט. זו אמירה שצריך לחוש ולא לתפוס בשכל, ומכאן הבעיה. לכל אדם יש אלמנטים הניתפשים בעיניו כ"טהורים" יותר. אצלך, ואני מסכים, שירה היא אחד מהם. לטעמי גם להשיג באחימות את מה שניתן להשיג במילים, באקדח את שניתן לבצע בסכין ובפלסטיק את מה שניתן לייצר בעץ.
    ד"ש לאורית

פרסם תגובה

שדות נדרשים מסומנים *

*

*