מרדף הכבשה, הרוקי מורקמי, הוצ' כתר

הרוקי מורקמי הוא אמן היאוש השקט, היומיומי, הפרוש על החיים כרשת אפרפרה, חובקת כל. זה איננו יאוש מן הסוג העמוק, הקיומי. לא ייאוש של מחוות גדולות או מעשים קיצוניים. זהו ייאוש קהה. גידם. גיבור הספר הזה הוא אדם שנקטע מנפשו החלק הפנימי החי שלה, מה שגורם לו להיות מנותק לחלוטין מחייו מבחינה רגשית. הוא מסתובב בעולם – עובד, אוכל, שותה בבארים, שוכב עם נשים, מתחתן, מתגרש וכל העת הזו חייו נחווים על ידו כחסרי משמעות ופשר, מלאי כמיהה בלתי ממומשת לחזור ולגעת באותו חלק חי בתוכו שאבד. "רק חצי ממך חי," אומרת למספר בת-זוגו בפגישתם הראשונה, "החצי השני מונח איפשהו ואיננו בהישג יד".

את התחושה הזו מצליח מורקמי לשרטט ביד אמן לאורך חמישים וששה העמודים הראשונים של הספר. הכתיבה שלו עומדת בהלימה מוחלטת עם מצבם הנפשי של גיבוריו, ובזה כוחה; משפטים רזים, לאקוניים, מסתפקים כמעט רק בתיאור יבש, נקי מרגש, של פעולותיו ומחשבותיו של הגיבור כאשר מעת לעת, כמו תזכורת עמומה לחלק האבוד, החי של הנפש, מתפרצים פנימה דימויים צבעוניים, מפתיעים, מלאי חיות. "הרגשתי פתאום כאילו הפכתי להיות בריכה ריקה. בריכה ריקה, מלוכלכלת וסדוקה שאי אפשר לדעת אם בשנה הבאה עוד תהיה בשימוש.", או "לאחר שעצמית עיניים שמעתי מן קול, כאילו מליון גמדים קטנים מטאטאים את פנים ראשי במטאטים קטנים."
אבל אז, למרבה האכזבה, בעמוד חמישים ושש באמצע, מתחילה העלילה.
הגיבור מזומן למפגש עם זר מסתורי במהלכו מסתבר לו שכדי להציל את משרד הפרסום שלו ושל שותפו מסגירה מיידית עליו לצאת למסע לאיתור כבשה מיוחדת מאוד. כבשה שבמציאתה עשוי להיות תלוי לא רק עתידו של הגיבור אלא גם של אחד הארגונים רבי העוצמה ביותר ביפן. מורקמי משתמש כאן בתבנית קלאסית של גיבור היוצא למסע פיסי שהוא גם מסע רוחני של גילוי עצמי, נוסח 'לב המאפליה' של קונרד (שרמזים אליו פזורים, אגב, פה ושם לאורך הספר). מסע שאמור להוביל אותו למפגש עם החלקים המתים שבתוכו ולהשלת כל הידוע לו על עצמו ועל עולמו עד לסוג של לידה כואבת מחדש.
עד כאן טוב ויפה, אלא שמרגע שהעלילה מתחילה לנוע, משנה הספר את פניו ומקבל תפנית נונסנסית-סוריאליסטית שבוגדת בחוזה שחותם הספר עם קוראיו. העלילה ההזויה מפגישה את הגיבור וחברתו עם גלריה של דמויות ומצבים שמקדמים אותם, כל אחד בדרכו המשונה עוד צעד בכיוון פתרון התעלומה. הורקמי מרוקן ממשמעות את דגם מסע הגילוי העצמי והופך גם אותו לרצף אקראי וריק של ארועים. בכך הספר, כמו גיבורו, חומק ממגע אמיתי עם המצב הקיומי הקשה שהוא כה הפליא לפרוש בתחילתו, והופך לסאגה קלילה, אמנם קולחת, קריאה מאוד ולפרקים משעשעת למדי, אבל בסיכומו של עניין נטולת משקל ספרותי של ממש.
מה שהתחיל כהבטחה הופך, למרבה הצער, ללא יותר מספר טיסה אינטליגנטי ומבדר.

ראיון עם מורקמי:
http://www.onlineenglishdegree.com/resources/haruki-murakami-interview/

 

 

תגובה אחת בנושא “מרדף הכבשה, הרוקי מורקמי, הוצ' כתר

  1. לדעתי הספר מעולה – דרך עלילה מרתקת רבת תהפוכות ומסתורין מצליח מרקומי להמשיך בתאור מסע גילוי עצמי של הגבור בצורה דינמית ומבלי להתפלסף . סופר מרתק וחשוב ביותר וספר חשוב ביותר. ממליץ בחום וגם על קורות הצפור המכנית !!

השאר תגובה